PL | EN
Jak wzmocnić odporność dziecka? Sprawdzone sposoby
5 (100%) | 1 głosów

Jak wzmocnić odporność dziecka? Sprawdzone sposoby

odporność dziecka przed infekcjami, przeziębione dziecko

Infekcja u dziecka to trudny czas nie tylko dla niego samego, ale i całej rodziny. Wymaga najczęściej zwolnienia z pracy, stałej opieki, podawania leków i monitorowania samopoczucia malucha. Na szczęście można tego uniknąć, podnosząc odporność dziecka przy pomocy naturalnych metod.

Skąd się bierze odporność u dzieci?

Układ immunologiczny kształtuje się jeszcze w okresie płodowym. Niemowlę ma wykształconą tzw. odporność wrodzoną, która jest dopiero początkiem kształtowania się właściwej odporności organizmu. W trakcie karmienia piersią, maluch ma zapewnioną ochronę dzięki przeciwciałom zawartym w mleku matki. Następnie, w wieku dziecięcym, zaczyna nabierać tzw. odporności nabytej. Do pełnego wykształcenia układu immunologicznego dochodzi ok. 12. roku życia, ale nie oznacza to, iż spełnia on swoje zadanie. Wiele czynników ma wpływ na spadek odporności u dziecka, m.in. niewłaściwa dieta, brak wystarczającej ilości snu, stres. Dlatego dobrze jest wspomóc organizm naturalnymi metodami.

Dieta sposobem na odporność dziecka

Dieta poprawiająca odporność dziecka powinna zawierać świeże warzywa i owoce, szczególnie te bogate w karotenoidy (ciemnozielone warzywa liściaste, czerwone i pomarańczowe warzywa oraz owoce) i witaminę C (dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka, czerwona papryka, natka pietruszki). Zwiększają one produkcję białych krwinek, które skutecznie zwalczają zakażenia i uszczelniają ściany komórek, nie dopuszczając tym samym do przenikania przez nie drobnoustrojów. Dziecko powinno zjadać dziennie pięć porcji owoców i warzyw – około dwie łyżki stołowe dla małych dzieci, objętość szklanki dla starszych.

Jadłospis powinien być wzbogacony także o produkty pełnoziarniste i te zawierające duże ilości błonnika (kasze, otręby, nasiona słonecznika) oraz jogurty z żywymi kulturami bakterii. To pozwoli zachować prawidłową mikroflorę bakteryjną w jelitach, w których dochodzi do tworzenia się komórek odpornościowych.

Sen, odpoczynek i relaks

U dzieci, które śpią krócej, niż tego potrzebują, dochodzi do zmniejszenia ilości białych krwinek. Na ich spadek ma wpływ także stres oraz zachwianie równowagi między obowiązkami a przyjemnościami i odpoczynkiem. Żeby zatem poprawić odporność dziecka, należy zapewnić mu odpowiednią dawkę snu – dla noworodka może to być nawet 18 godzin dziennie, a dla przedszkolaka ok. 10 godzin. Do tego czasu wliczają się drzemki w ciągu dnia, ale jeśli maluch niechętnie wówczas zasypia, można próbować kłaść go do snu wieczorem wcześniej, niż zazwyczaj.

odporność dziecka, dziecko w zimowej czapce

Codzienne spacery, nawet zimą, to dla dzieciaków frajda.

Hartowanie dzieci

Kolejnym sposobem na poprawę odporności u dzieci w sezonie jesienno-zimowym jest codzienne spacerowanie. Dzięki niemu młody organizm przyzwyczaja się do wahania temperatur i wykształca umiejętność właściwego reagowania na zmiany. Na zewnątrz można regularnie wychodzić już z maluchami od 3. miesiąca życia, po ich uprzednim przygotowaniu (tzw. „werandowaniu”, czyli regularnym przebywaniu z ubranym maluszkiem przy szeroko otwartym oknie). Warto spacerować nawet przy brzydkiej pogodzie, a rezygnować z wyjścia tylko wówczas, kiedy wieje silny wiatr albo temperatura spada poniżej -10 stopni Celsjusza. Wyjście na świeże powietrze ma jeszcze jedną zaletę, mianowicie pozwala dziecku na kontakt z drobnoustrojami, dzięki czemu w naturalny sposób organizm uczy się reakcji na nie i tym samym podnosi swoją odporność. Niektórzy rodzice, chcąc ochronić maluchy przed infekcją, starają się możliwie najbardziej ograniczyć ewentualne kontakty z bakteriami i wirusami. Tym sposobem pozbawiają dziecko możliwości nabywania odporności.

Inne sposoby

l naturalne antybiotyki, jak czosnek, cebula, świeża bazylia, pomogą zwalczać drobnoustroje, zanim jeszcze rozwinie się infekcja,

  • stosowanie podstawowych zasad higieny uniemożliwi dostawanie się bakterii do organizmu, a ponadto nie nadwyręży układu odpornościowego, który będzie musiał dodatkowo poradzić sobie z drobnoustrojami,
  • palenie papierosów przy dziecku zwiększa jego podatność na zapalenie oskrzeli, infekcje gardła, uszu, a także rozwój astmy – warto rozważyć rozstanie się z nałogiem i bezwzględnie przestać palić w pobliżu dziecka,
  • nadmierne spożycie cukru (słodzone napoje, słodycze), przyczyniają się do spadku ilości białych krwinek. Dobrze jest zapewnić dziecku zdrowe przekąski, np. suszone owoce.

Budowanie odporności u dziecka to proces, który powinien być prowadzony ciągle, nie tylko sezonowo. Wówczas daje najlepsze efekty, a maluch i cała rodzina może w pełni korzystać z uroków jesieni i zimy. Przeczytaj również w innym artykule, jak chronić dziecko przed jesiennymi infekcjami.

Mogą Cię również zainteresować: